torstai 22. huhtikuuta 2010

Espanjalainen elämäntyyli


Mulle sanottiin että kun saavun Espanjaan, joutuisin sopeutumaan hieman eri tyyliseen elämänrytmiin, mihin Suomessa olen tottunut. Kyllähän se hieman näinkin saattaa olla. Espanjalaiset elävät tosiaan erilaisen kellon mukaan, mihin olen tottunut.

Eniten mua on rasittanut tämä siesta-asenne, mikä täällä on vallalla. Joka iltapäivä kahden maissa monet kaupat alkavat sulkea oviaan muutamaksi tunniksi. Ihmiset lähtevät syömään (paikallinen ruokailuaika on 14-15 aikoihin), päiväunille tai jotain muuta en mä tiedä. Viiden maissa kaikki alkaa taas palautua vähitellen normaaliksi. Mulle juuri nuo iltapäivän tunnit ovat niitä tehokkaimpia; olen saanut aamunollailut hoidettua ja olen selvinnyt ulos kotoa... ja vain huomatakseni että liike mihin olen ollut kovasti menossa onkin kiinni. Siesta ei kuitenkaan (luojan kiitos) tarkoita koko kaupungin kuolemaa. Ruokakaupat, isommat liikkeet ja turismiin enemmän luottavat liikkeet pitävät ovensa auki myös lepoaikana. Tämä on aika fiksua, kun miettii kuinka paljon myynninmenetystä kolmen tunnin iltapäiväseisokki tarkoittaisi.

Eniten mua järkyttää oikeastaan se, mitä siesta tarkoittaa työntekijälle. Töihin 9 aikoihin, muutama tunti töitä, muutama tunti taukoa ja takaisin töihin... ja sit ollaankin taas johonkin kasiin, ysiin sorvin ääressä. Koko päivä aamusta iltaan kuluu työn parissa. Oksettavaa.

Ehkä tämä on yksi syy sille, että espanjalaiset tuntuvat olevan yöeläjiä. Päivän toinen ateria syödään vasta myöhään illalla, ehkä 22 aikoihin. Ihmiset tuntuvat valvovan keskimäärin huomattavasti myöhempään kuin Suomessa, jossa monille kymmenen uutiset tarkoittavat nukkumaanmenoaikaa.

Elämänasenne tuntuu myös aika sosiaaliselta. Ihmiset viettävät paljon aikaa ystäviensä kanssa, lounastaen, juoden olutta ja syöden tapaksia. Kämppikseni käy ulkona kavereidensa kanssa lähes joka ilta, samalla kun itse istun silmät ristissä koneellani verhot ikkunassa. Bileillat venyvät helposti aamuyön tunneille siten, että kotiin mennään aamun ensimmäisillä metroilla kuuden-seitsemän aikoihin. Itse en ole kyllä kertaakaan ollut niin myöhään missään, enkä tule olemaan, se ei vain toimi meitsille.

--------------

Ulkomaalaisen (kielessä takeltelevan) vaihtarin on tietenkin hankala päästä sisään tavalliseen Espanjalaiseen olohuoneeseen katsomaan ihmisten arkista elämää, mutta mä olen hieman kiertoteitse päässyt tämän ongelman ylitse. Tästä mun tietokonepöytäni edessä olevasta ikkunasta näkee SUORAAN kahteen espanjalaistalouteen (toinen on pari joilla on vauva, toinen on kahdestaan asuva nuori pari), heidän makuu- ja olohuoneisiinsa. Eli mähän oikeastaan olen heidän elämässään heidän tietämättään!

Iltaisin sitä tulee haluamattaankin seurattua kun isä leikkii lapsensa kanssa olohuoneen lattialla, tai kun perhe on saanut lapsen unten maille ja katselee televisiota sohvalla. Ja EI, mä en ole nähnyt mitään sexy intercourse -tyyppistä, you potty-mouths! Mut eilen nuoresta parista se naispuoleinen silitti pyykkejään minishortseissa ja hihattomassa topissa :-) Anni kyseli multa Skypessä oliko nainen mielestäni kuuma, joten vastasin niin rehellisesti kuin pystyin, tyyliin:

"EI MISSÄÄN NIMESSÄ OLLUT KUUMA! RAKASTAN SINUA!"

---------------

Musiikki:

Tänä vuonna on kuollut jo kaksi vähän liian kovaa muusikkoa, ja molemmat ennen aikojaan. Mark Linkous tappoi itsensä ja nyt legendaarisen Gang Starrin Guru kuoli syöpään vain 47-vuotiaana :-( surullista.





R.I.P.

2 kommenttia:

Anni kirjoitti...

Ei se haittaa Antti. Mutta hienosti yritit valehdella ja säästää mut "pahalta" mieleltä <3

AsH kirjoitti...

Mutta sä tiedät Anni, ettei kukaan voi kilpailla kanssasi :-) Paitsi Monica Bellucci :-) Mutta sekin tod.näk. häviäisi niukasti!

Lähetä kommentti