torstai 21. tammikuuta 2010

Asuntoasia


Laiton juuri Diegolle viestin, että olen päättänyt minkä asunnon haluan, ja että tämä voi soittaa vuokraajalle... mikäli Diegolla itsellään ei ole jotain minkä hän haluaa vielä katsastaa. Eli mulla on nyt ehkä asunto.

Mä aloitin jo viikonloppuna asunnonmetsästyksen katselemalla kämppiä loquo.comista. Bussi yliopistolleni Camilo José Celaan lähtee Moncloan asemalta, joten asunnon olisi hyvä olla sen lähellä, tai sitten Moncloaan vievän metrolinjan varrella. Vastasin muutamaan löytämääni ilmoitukseen, ja sain jopa viestin takaisin. Sitten ilmoittelin Diegolle, et olen löytänyt muutaman ok-mestan, joita voisi harkita. Diego vastasi tyyliin "Joo, nuo ovat ihan ok, mutta me löydämme parempia". Eli toisin tulkittuna"Antti, ota vaan rennosti niin minä hoidan asian". Joten sen jälkeen mä olen ottanut aika rennosti ja Diego on tsekkaillut mielestään hyvän oloisia mestoja, ja soitellut vuokraajille. Iltaisin ollaan yhdessä käyty katsomassa kämppiä... kyselemässä vuokrien suuruuksia, tarkastamassa huoneistojen kuntoja, tapaamassa potentiaalisia kämppiksiä...

Madridin hintataso ei ole mitenkään erityisen halpa. Huoneesta saa maksaa yleisesti 300 eurosta ylöspäin aina 500 euroon kuukaudessa, lisämaksua tulee usein vedestä, sähköstä ja netistä... 20-30e/kk. Opiskelijakämpissä mitä mä olen katsellut on ollut kolmesta viiteen, jopa enemmänkin asukkaita. Ensimmäinen minulle tarjottu kämppä majoitti kahdeksan ihmistä ja vessoja oli vain yksi... kieltäydyin aika suoraan vaikka vuokra oli vain 250e/kk. Mä asetin itselleni rajan, etten halua maksaa 400 euroa enempää asunnosta, enkä halua yli neljää kämppistä. Toki on mahdollista ottaa hyvä kämppä kauempaa Madridin keskusta-alueesta halvemmalla hinnalla, mutta ei siinä olisi mitään järkeä mulle... kuitenkin mä haluan hengata keskustassa, eikä ole hyvä jos yhteen suuntaan matkaamiseen menee 30min tai enemmänkin. Puhumattakaan matkustamisesta yliopistolle. Olisi myös mukava, jos kämppikset puhuisivat espanjaa, sitten mun olisi hieman pakko kehittää omaa kielitaitoani. Jos espanja ei taivu, on toinen vaihtoehto olla hiljaa omassa huoneessa.

Asunnot ovat Espanjassa aina valmiiksi kalustettuja pöytineen, sänkyineen ja sohvineen, ja lähes aina niistä löytyy pyykinpesukone ja mikro. Hanavesi on hyvälaatuista ja suihkuissa riittää kuumaa vettä peseytymiseen. On tietenkin eri asia kuinka hyvälaatuisia setit ovat, esim. nyt olen nukkunut Jamon sängyksi avattavalla sohvalla, joka romahtaa, jos painoa siirtää liiaksi oikealle puolelle. Hienoa. Muutenkin nämä espanjalaiset on aika lyhytkasvuista kansaa, ja sängyt on monin paikoin pituudeltaan tyyliin 170-senttisiä. Huoneet ovat kooltaan aika pieniä, tai ainakin jos haluaa tilavan huoneen, sen huomaa hinnassa heti.

Tämä kämppä, jonka mä nyt sit haluaisin on hyvällä paikalla lähellä Moncloaa. Metroasemalle on vain muutaman minuutin kävely. Kämppiksiä mulla olis kolme (vai neljä?), jotka kaikki puhuvat espanjaa. Kaksi (vai kolme) miestä ja yksi nainen. Vessoja/suihkuja on vain yksi, mutta en mä usko et siitä tulee ongelmaa. Kämppä ei haissut oikeastaan millekään (kostealle, röökille, muuten omituiselle), ja tyyppi joka toimi esittelijänä vaikutti miellyttävälle ja asialliselle. Mut enhän mä paljoa tajunnut kun se puhui espanjaa. Huone on pienehkö, mutta ihan ok; Sänky ei ole aivan pienimmästä päästä, ja huoneessa on kirjoituspöytä. Asukkaille on pieni yhteinen olohuone, jossa voi halutessaan katsella televisiosta dubattuja tv-sarjoja (vaikkapa Los Simpson) ja keskustella espanjaksi:

Pedro: ¿Que tal? ¿Todo bien?
Minä: ¿Que?
Pedro:
¿De donde eres? ¿De Finlandia? ¿Hace frío en Finlandia, no?
Minä: ¿
Que?

Huoneen vuokra on 340 euroa kuussa mas gastos, eli yhteensä 360 euron tietämillä. Mun mielestä aika hyvä. Tänään käytiin katsomassa toinen hyvä huone, joka oli mukavan tilava, mutta sen hinta olisi ollut lisineen jonkin verran alle 100 euroa kalliimpi. Jos otan edullisemman, säästän viitisen sataa kevään aikana. Muutenkin kalliimpi kämppä oli aika huonokuntoinen ja asukkaat vaikuttivat 19-vuotiailta, aika nuoria. Mä ehkä mieluummin asun omanikäisteni kanssa.

Tänään ennen kuin erottiin, sanoin Diegolle et mietin mitä haluan tehdä, ja laitan viestiä. Tein päätöksen aika nopeasti, sillä kämpästä jäi oikeasti hyvä fiilis, ja se on edullinen. Eihän se mikään iso ole, mutta mä en ole valmis maksamaan muutamasta lisäneliöstä 100:aa euroa kuukaudessa. Tai no ei mulla ole oikein varaa siihen vaikka haluaisinkin. Diego olisi pitänyt enemmän yhdestä toisesta paikasta, mutta mulle itselleni jäi siitä jotenkin ahdistunut fiilis. Nyt mä vaan toivon että tämä kämppä on yhä vapaa, ja jos on, niin mä pääsen muuttamaan jo huomenna tai lauantaina.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti