maanantai 8. helmikuuta 2010

kaasuhellasta ja ruoasta


Kun mä tänne nyt tulin ja aloin katselemaan kämppää, niin ensimmäisiä huolenaiheitani oli kaasun käyttäminen hellan ja uunin energialähteenä. Mun asenne oli jotakuinkin luokkaa

"ai joo kun ei nää vieläkään ole vittu alkaneet käyttää sähköä liesissään"

Yhdistin kaasun käytön alkeellisuuteen, epäkäytännöllisyyteen ja epäturvallisuuteen. En tiedä miksi näin olin ajatellut, sillä fakta on se, että Me suomalaiset ollaan niitä todellisia jälkeenjääneitä. Pienen totuttelun jälkeen voin sanoa että kaasu on kehittyneempi ja käytännöllisempi kuin sähkö, ja turvattomuuskin on vain oma kuvitelmani. Ja uskon että myös aika monen muun sähköön tottuneen kuvitelma.

Mun uunimallini on hieman karsitumpi, ja joudun sytyttämään tikuilla sekä hellan että uunin. Ei siitä sen kummempaa vaivaa ole: kaasu auki, raapaistaan tikku, that's it. Pidän kaasusta, koska sen lämpö on nopeammin ja tarkemmin säädeltävissä kuin sähköllä kokatessa. Käännän liekkiä pienemmälleen, ja lämpötila laskee saman tien. Muutenkin liekissä on aivan eri tavalla tekemisen fiilistä, ja siinä voi vaikka grillata paprikan tai chilin.

Uunin puolella kaasulämpö tuottaa vesihöyryä, joka sumentaa käytettäessä uunin lasin. Kaasun palamisen jälkituotteena syntyvä vesihöyry on oleellisessa osassa paistotuloksessa, ja kaasun nimeen vannovien mielestä yksi syy miksi kaasu-uunissa tehty ruoka on parempaa. Uunin alaosassa olevan kaasuritilän huono puoli on se, että kokematon polttaa helposti ruokansa pohjan, varsinkin alatasolla pidettäessä. Tätä voi kuitenkin ehkäistä siirtämällä paistettava tuote ylemmäs jossain vaiheessa paistamista, tai asettamalla uunin pohjalle vesikulhon. Joku, jolla on enemmän kokemusta kaasusta löytää varmasti lisäargumentteja, mut mulle nääkin alkaa jo riittää.

Mua tosiaan jännitti kaasun käyttäminen, mutta turhaan, kuten sain huomata. Sekä hellan että uunin puolella ensimmäiset ruoanlaittoyritykseni onnistuivat mainiosti. Mä ehkä haluan sit joskus omaan kotiini kaasulieden sähköisen sijaan!

Vihreä curry vähemmän thaimaalaisista aineksista: paprika, parsa, munakoiso. Espanjalainen vihreä paprika oksettavan kitkerää!



Italialainen sipulipiiras. Vitun ruma, mutta kun mun kämpässä ei ole mitään välineistöä, kuten kaulinta tai piirasvuokaa. Maku ratkaisee, tää on herkullista!

Noi mun ruoat voisivat periaatteessa olla hieman perinteisempiä madridilaisiakin, tai sit ei. Tää perinteinen madridilainen ruoka on aika... sanotaanko korrektisti et mielenkiintoista. Paistettuja siankorvia, kaikenlaisia sisälmyksiä/epämääräisiä lihanlämpäreitä, paistettuja perunoita (ja tomaattikastiketta), perunamunakas, churrosit (suklaaseen dipattavia munkkeja).... Tämä ruokaperinne juontaa juurensa selvästi aikaan, kun ei ollut varaa heittää mitään osia eläimestä pois, kaikki syötiin korvia myöten. Mä sanoinkin Diegolle, kun syötiin siankorvaa tapas-baarissa, et Suomessa tämä teidän perinteenne on sitä jätettä, mitä jää yli kun siivotaan oikea liha syötäväksi. (no eihän ne jämäpalat nyt meilläkään hukkaan joudu, niistä jauhetaan einekset kauppoihin) Noi perunasetit nyt on hyviä, tietenkin. Mutta ei niissä ole myöskään mitään eksoottista... ne on perunaa. Mä mieluummin teen jotain muuta ruoaksi.

En mä kuitenkaan mene sanomaan, etteikö Madrid olisi hyvä ruokakaupunki. Varmasti on, vaikken ole itse sitä vielä huomannutkaan. Pari ekaa viikkoa kävin syömässä ulkona aika sattumanvaraisesti: ensimmäisessä vastaantulevassa mestassa, jonka Menu del Día vaikutti asialliselta. No täällä ruoka ei läheskään aina ole ok, vaan usein välillä huono-keskinkertainen. Esimerkkinä tölkistä kaadetun makuinen lihanlämpärekastike primerona, ja segundona muutama ranskalainen sekä pannulla öljyssä ja valkosipulissa käristettyjä lihanpaloja. Mistä tahansa paikasta Jyväskylässä saa parempaa. Nyt olen kuitenkin pari kertaa käynyt syömässä ihan hyvän ruoan... Meson 5J:ssä, ja Otro Saborissa Gran Víalla. Koostin myös listan ruokapaikoista, joista löysin uskottavat (ei siis mitään tyyliin "THIS THE BEST FOOD BLACE IN WHOEL MADIRD EVERY ONE WHO COME EAT HERE WANT EAT MORE IN NEXT DAY!!! BEST MADRID FOOD -JOSE-") suositukset, alan käymään listaani läpi tässä vähän kerrallaan. Ja mä tulen varmasti palaamaan aiheeseen useampaankin otteeseen tässä kevään mittaan.

[TJ annin saapumiseen 18 päivää]

1 kommentti:

Maiju kirjoitti...

Kannattaa olla sen kaasuhellan kanssa tosi varovainen aamuyöstä :D t. kaasuhellaa kaipaava

Lähetä kommentti